wakker worden met hoofdpijn
wakker worden met hoofdpijn

Wakker worden met hoofdpijn

Als je ‘s ochtends vaak wakker wordt met hoofdpijn, bent je niet de enige. Ongeveer 1 op de 13 mensen heeft last van hoofdpijn in de ochtend. Deze hoofdpijn komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en het vaakst bij mensen tussen 45 en 64 jaar.

Een aantal slaap- of gezondheidsproblemen, maar ook persoonlijke gewoonten, kunnen hoofdpijn veroorzaken als je wakker wordt. Slaapapneu, migraine en slaapgebrek zijn veelvoorkomende boosdoeners. Maar ook tandenknarsen, alcoholgebruik en bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je wakker wordt met hoofdpijn. Soms komt jouw ochtendhoofdpijn door een combinatie van aandoeningen of gewoonten.

Wat veroorzaakt ochtendhoofdpijn?

Als je overgaat van slaap naar waakbewustzijn, beginnen delen van uw hersenen ook te “ontwaken”. Jouw hersenen worden gevoeliger voor veranderingen in jouw lichaamshouding, aanraking en geluid. Tijdens deze periode van verhoogde gevoeligheid kunt je gevoeliger zijn voor pijn.

Bovendien is de hypothalamus in de hersenen betrokken bij zowel slaap- als pijnprocessen. De hypothalamus regelt jouw natuurlijke circadiaanse ritme en slaapcyclus en moduleert gevoel en pijn. Verstoringen in de hypothalamus tijdens de slaap beïnvloeden jouw vermogen om pijn te verdragen. Het gevolg is dat je misschien geen pijn voelde toen je sliep, maar dat je die ‘s ochtends wel voelt.

Slaapstoornissen zijn vaak de oorzaak van hoofdpijn in de ochtend, maar er zijn talloze mogelijke oorzaken voor het wakker worden met hoofdpijn.

Slaapapneu

Mensen met obstructieve slaapapneu (OSA) ervaren een verstoorde of gestopte ademhaling tijdens de slaap. OSA treft tussen 2% en 9% van de volwassenen4. Ochtendhoofdpijn is een veel voorkomend symptoom van OSA. In een onderzoek onder mensen met OSA gaf 29% aan last te hebben van hoofdpijn in de ochtend5. Hoewel de precieze oorzaak van deze slaapapneu-geïnduceerde hoofdpijn onduidelijk is, wordt het vaak toegeschreven aan luid snurken, een ander veelvoorkomend symptoom van OSA. U kunt uw slaapapneu behandelen met een CPAP-apparaat, waardoor uw ochtendhoofdpijn kan verminderen of verdwijnen.

Snurken

Niet alle mensen die snurken hebben slaapapneu. Toch kan snurken alleen al de oorzaak zijn van veel ochtendhoofdpijn. In een onderzoek onder 268 frequente snurkers werd 23,5% regelmatig wakker met hoofdpijn6 in de ochtend. Het hebben van een voorgeschiedenis van migraine, slapeloosheid, of psychologische problemen verhoogde de kans op een ochtend hoofdpijn onder deze groep.

Slaaptekort

Omdat slaaptekort een veel voorkomende oorzaak is van ochtendhoofdpijn, hebben mensen met slapeloosheid ook een hoog risico op het krijgen van ochtendhoofdpijn. Mensen met deze slaapstoornis hebben moeite om in slaap te vallen of in slaap te blijven. Als gevolg daarvan krijgen ze vaak niet voldoende slaap en voelen ze zich overdag onrustig of futloos.

Circadiaanse ritmestoornissen

Mensen met een circadiane ritmestoornis hebben vaker last van ochtendhoofdpijn dan mensen zonder slaapstoornis. Circadiane ritmestoornissen ontstaan wanneer uw lichaam niet meer in de pas loopt met het standaard slaap-waakritme7 in een 24-uurs cyclus. Door deze scheefstand krijgt u onvoldoende slaap, wat hoofdpijn kan veroorzaken als u wakker wordt.

Overslapen

Te veel of te weinig slapen kan ook invloed hebben op uw ochtendhoofdpijn. Zowel een lage slaapkwaliteit als langer slapen wordt in verband gebracht met intensere hoofdpijn8 wanneer u wakker wordt. Het extra slaapje kan bijdragen aan een overslapen hoofdpijn.

Migraine

Migraine, of matige tot ernstige steeds terugkerende hoofdpijn, treedt vaak ‘s ochtends op9. Migraine begint vaak als hoofdpijn en wordt steeds heviger qua pijnintensiteit. Ongeveer 12% van de Amerikanen krijgt migraine, en het komt het meest voor bij vrouwen en mensen met slaapstoornissen. Mensen die last hebben van migraine, kampen vaker met onvoldoende slaap10 , en terugkerend slaapverlies kan migraine uitlokken. Nieuwe hoofdpijn bij ouderen moet worden onderzocht op mogelijke onderliggende kwaadaardigheid.

Bruxisme of tandenknarsen

Slaapbruxisme, of tandenknarsen of -klemmen tijdens de slaap, kan ervoor zorgen dat u wakker wordt met hoofdpijn. Deze krachtige en overmatige beweging leidt ook tot slijtage van de tanden, spierpijn en schade aan het tandvlees11. Oorzaken van slaapbruxisme zijn onder meer een onregelmatig gevormde kaak, stress en angst, slaapstoornissen, alcoholgebruik en koffie.

Een tandarts kan vaststellen of je slaapbruxisme heeft. De behandeling bestaat vaak uit het ‘s nachts dragen van een mondbeschermer. Uw tandarts kan ook medicijnen tegen pijn voorschrijven en cognitieve gedragstherapie aanraden om stress en angst te beheersen.

Spanning

Jouw slaaphouding kan leiden tot spanning, wat mogelijk leidt tot slecht slapen en hoofdpijn. Het kiezen van een ondersteunend kussen of het veranderen van jouw slaaphouding kan helpen deze spanning te verlichten.

Kater

Zwaar drinken van ten minste zes drankjes op een avond gaat in hoge mate samen met hoofdpijn in de ochtend. Maar ook bij lagere hoeveelheden beïnvloedt alcohol de slaap en kan het om verschillende redenen tot ochtendhoofdpijn leiden. Wanneer u alcohol drinkt, valt u waarschijnlijk sneller in slaap13 dan normaal, maar uw slaap wordt waarschijnlijk verstoord, en u wordt vaak eerder wakker. Alcohol verhoogt ook het urineren en het vochtverlies, wat leidt tot milde uitdroging. Hoofdpijn is een vaak voorkomend neveneffect van uitdroging. Bovendien kan alcohol migraine uitlokken.

Medicijnen

Hoofdpijn is ook een bijwerking van sommige vrij verkrijgbare medicijnen en voorgeschreven medicijnen. Hoewel u misschien medicijnen wilt nemen tegen de hoofdpijn, kan dat bijdragen aan een cyclus van chronische hoofdpijn14. Of het ‘s nachts afkicken van het medicijn kan ‘s morgens hoofdpijn veroorzaken.

Geneesmiddelen die kunnen bijdragen tot hoofdpijn zijn onder meer:

  • Opioïden
  • Triptanen
  • Niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s)
  • Aspirine
  • Acetaminophen/paracetamol
  • Anti-angst medicijnen

Behandeling van ochtendhoofdpijn

Als u vaak of dagelijks last hebt van ochtendhoofdpijn, praat dan met uw arts over de mogelijke oorzaak. Overweeg een slaapdagboek bij te houden om uw symptomen en slaapgewoonten te volgen en deel dit met uw arts. Hij of zij kan u helpen de precieze oorzaak of oorzaken van uw ochtendhoofdpijn te bepalen en een behandelplan op te stellen.

Voorkomen van hoofdpijn in de ochtend

  • Houd een consistent slaapschema aan: Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en wordt op dezelfde tijd wakker.
  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging: Probeer minstens enkele uren voor het slapengaan te bewegen. Als u te dicht voor uw bedtijd gaat sporten, kunt u langer wakker blijven.
  • Beperk cafeïne en alcohol: Een kopje koffie in de namiddag of een glas alcohol vlak voor het slapengaan kunnen u laat wakker houden of uw slaap verstoren.
  • Pas uw slaapomgeving aan: U heeft een ruimte nodig die donker, koel en met weinig lawaai is. Beperk het gebruik van uw bed tot alleen seks en slapen.
  • Zoek een ontspannende routine: Als u zich aan het eind van de dag ontspant, geeft uw lichaam aan dat het tijd is om te slapen. Probeer een rustgevend bad, lezen of meditatie.
  • Met een goede slaaphygiëne en een behandeling voor de aandoening die de hoofdpijn veroorzaakt, kunt u uw ochtendhoofdpijn misschien verminderen of voorkomen. Praat met uw arts om het juiste behandelplan voor u te bepalen.
Slaapwetenschap

Menu